Οι μαθητές γράφουν

«Συνθετικές-δημιουργικές εργασίες στην Φιλοσοφία και στην Αντιγόνη του Σοφοκλή (Αρχαία Ελληνικά Γενικής Παιδείας)»

Διδάσκουσα καθηγήτρια: Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 5ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων

Eργασίες στην Φιλοσοφία και στην Αντιγόνη του Σοφοκλή

 

«Συνθετικές-δημιουργικές εργασίες
ΕΡΓΑΣΙΕΣ 2ου ΤΕΤΡΑΜΗΝΟΥ Β ́ΛΥΚΕΙΟΥ ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ (ΣΟΦΟΚΛΕΟΥΣ «ΑΝΤΙΓΟΝΗ») & ΣΤΗΝ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ»

Διδάσκουσα καθηγήτρια: Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 5ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων

Εισαγωγή: Ο ρόλος και η σημασία της Ανθρωπιστικής παιδείας στο σχολείο του σήμερα: άνοιγμα νέων οριζόντων σε μια δοκιμασμένη, στο χρόνο, αξία.
Συχνά αναρωτιέται κανείς , εφόσον βέβαια άπτεται των ενδιαφερόντων και των ευαισθησιών του, για το ρόλο και τη σημασία της ανθρωπιστικής παιδείας στο σχολείο του σήμερα………Δείτε ολόκληρο το κείμενο

 

«Πολιτιστική περιήγηση στο Βυζαντινό Κάστρο και στην παραδοσιακή συνοικία Βαρούσι των Τρικάλων»

“Συνάντηση με το παρελθόν”
Κωνσταντίνος Φατούρας, μαθητής Β’ Λυκείου 5ου ΓΕΛ Τρικάλων

 

«5ο ΓΕΛ Τρικάλων: Συμμετοχή στην Πανελλήνια θλίψη με ένα συγκλονιστικά ανθρωπιστικό κείμενο της μαθήτριάς μας Βακουφτσή Χριστίνας και ένα άκρως συγκινητικό ποίημα του μαθητή μας στο 5ο ΓΕΛ Τρικάλων Κωνσταντίνου Φατούρα, εμπνευσμένα από την σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη»

01/03/2023. Τέμπη ή αλλιώς η κοιλάδα του θανάτου όπως χαρακτηρίστηκαν από πλήθος δημοσιογράφων. Μια ανθρώπινη τραγωδία που συντάραξε ολόκληρη την Ελλάδα. Δεκάδες νεκροί και άλλοι τόσοι τραυματίες. Φοιτητές,παιδιά,εργαζόμενοι,ηλικιωμένοι…άνθρωποι οι οποίοι βρέθηκαν την λάθος στιγμή σε ένα τρένο που όπως αποδείχτηκε δεν έφτασε ποτέ στο προορισμό του. Χάθηκε και μαζί του χάθηκαν οι ιδέες, τα όνειρα, οι σκέψεις οι φιλοδοξίες των ανθρώπων που έτυχε να είναι μέσα σε αυτό. Ανάμεσα σε αυτούς και φοιτητές, νέα παιδιά που έσβησαν άδοξα,άδικα πριν προλάβουν να μεγαλώσουν,να χαρούν,να εργαστούν, να ερωτευτούν,να πονέσουν,να διασκεδάσουν,πριν προλάβουν να ζήσουν. Και έρχεται αυτή η στιγμή που οι λέξεις δεν φτάνουν για να περιγράψουν τον πόνο,την θλίψη, την αγανάκτηση, την οργή…τον θάνατο. Στην ιστορία μαθαίνουμε ότι το 1830 οι υποδομές του ελληνικού κράτους ήταν ακόμα πρωτόγονες και βρισκόμαστε τώρα σχεδόν δύο αιώνες μετά να συνειδητοποιούμε ότι οι υποδομές του κράτους είναι ακόμα πρωτόγονες! Τι να πει όμως κανείς όταν εν έτει 2023 άνθρωποι θυσιάζονται ακόμα στο βωμό του συμφέροντος και του χρήματος. Πόσο τελικά κοστολογείται η ανθρώπινη ζωή;
Ως εκπρόσωπος των μαθητών του 5ου Λυκείου Τρικάλων θέλω πρωτίστως να εκφράσω τα συλλυπητήριά μας στις οικογένειες των θυμάτων καθώς και να τονίσω την ανάγκη να προασπίσουμε και να διεκδικήσουμε τα δικαιώματά μας ώστε να μην βρεθεί ποτέ ξανά κανείς μας στην θέση αυτών των ανθρώπων, ώστε να μην ξανά θρηνήσουμε για τον άδικο χαμό νέων παιδιών, ώστε από εδώ και στο εξής κάθε τρένο να φτάνει στο προορισμό του. Εύχομαι λοιπόν το τραγικό αυτό γεγονός να αποτελέσει την αφορμή για να καταλάβουμε όλοι πως έχουμε δικαίωμα στην ασφάλεια, πως έχουμε δικαίωμα στην ζωή!
Πάρε με όταν φτάσεις!
Δεν είσαι πλέον εκεί
Και εγώ σε βλέπω από το κουτί
Μια ψυχή που χάθηκε σε μια νυκτί
Και τώρα τι;
Η μάνα κάθεται στον καναπέ κ θρηνεί
Το δικό της το παιδί
Τον δικό της φοιτητή
Που η ψυχή του έμεινε στα Τέμπη
Και να γυρίσει πίσω δεν μπορεί
Και τώρα τι ;
Εγώ στέκομαι εκεί
Θεατής
Ποιός είναι εδώ να με παρηγορεί;
Κανείς.
Και ποιός την πήρε την ευθύνη αυτή;
Κανείς.
Και πάλι την πληρώνουμε όλοι εμείς.
Το τίμημα μιας ζωής.

Υπεύθυνες Δράσης: Αμαλία Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων
Βάσω Μαγγούφη, φιλόλογος 5ου ΓΕΛ Τρικάλων
332212546_528686012504322_5143393068462113764_n

 

«5ο ΓΕΛ Τρικάλων – Αμαλία Ηλιάδη: Κείμενα μαθητών για τους σχολικούς αγώνες ποδοσφαίρου»

 

Κείμενα μαθητών

 

«Επιστολές φιλαναγνωσίας»

5ο ΓΕΛ Τρικάλων-Σχολικό Έτος 2022-2023.
Εκπαιδευτικές δράσεις στο πλαίσιο της αυτοαξιολόγησης σχολείων και ερευνητικών πρωτοβουλιών. Α’ Τάξη (Α1, Α2), Β’ Τάξη (Β1, Β2)-Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα Πολιτισμού & Λόγου-Δράση Φιλαναγνωσίας: «Επιστολές φιλαναγνωσίας»
Διδάσκουσα Καθηγήτρια: Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων
ΤΙΤΛΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ: «Η σημασία-αξία της Φιλαναγνωσίας και η συμβολή της σχολικής βιβλιοθήκης στη διεύρυνσή της»
Ως εισαγωγή στο θέμα μας λειτούργησαν τρία κομβικά ερωτήματα Φιλαναγνωσίας που τέθηκαν στους μαθητές/τριές μας και οι σταχυολογημένες απαντήσεις τους: «Εκτιμάτε την λογοτεχνία και, αν ναι, για ποιους λόγους; Ποια η σημασία της Φιλαναγνωσίας στη ζωή σας; Τι είδους πλεονεκτήματα νομίζετε ότι μπορεί να σας προσφέρει;»
Γράψε μια επιστολή την οποία θα αποστείλεις με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο στην Φιλόλογό σου της Έκφρασης- Έκθεσης , στην οποία θα της παρουσιάζεις και παράλληλα θα της συστήνεις ένα βιβλίο που διάβασες στη διάρκεια του καλοκαιριού, το οποίο σε εντυπωσίασε.
(Οι μαθητές εξηγούν ποιο από τα βιβλία-κείμενα που διάβασαν οι ίδιοι τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση και γιατί)
Η χρησιμότητα της πνευματικής αναζήτησης και του ελεύθερου στοχασμού ήταν και παραμένει η εξής: να ολοκληρωθεί η μάθηση ενός παιδιού με στόχο αυτό με τη σειρά του να μάθει να σκέφτεται.
Εμπνεόμενοι από εικόνες και σχετικά κείμενα και διαπνεόμενοι από δημιουργικότητα και ερευνητική διάθεση, οι μαθητές και οι μαθήτριές μου διατύπωσαν τις σκέψεις, τις απόψεις, τις αντιλήψεις τους για το θέμα.
Ακολουθούν σταχυολογημένα Κείμενα μαθητών/τριών- εκπαιδευτικό υλικό που προέκυψε από την πραγμάτευση του θέματος:
Υπεύθυνη-διδάσκουσα καθηγήτρια:
Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογος-ιστορικός (ΠΕ02), Δ/ντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων
Δράση Φιλαναγνωσίας 2022-23
https://en.calameo.com/books/004625396e8d53fceda03
https://blogs.sch.gr/5lyktrik/
https://blogs.sch.gr/5lyktrik/2023/02/01/ekpaideytiko-programma-politismoy-amp-amp-logoy-drasi-filanagnosias-epistoles-filanagnosias-didaskoysa-kathigitria-amalia-k-iliadi-filologos-istorikos-d-ntria-5oy-gel-trikalon/

 

««Η απόλαυση της ανάγνωσης στην Σχολική Βιβλιοθήκη του 5ουΓΕΛΤρικάλων»»

Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων.

Δείτε το άρθρο
 

 

Ο ρόλος και η σημασία της Ανθρωπιστικής παιδείας στο σχολείο του σήμερα: «Γιατί επέλεξες την θεωρητική;»
Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων & Βακουφτσή Χριστίνα, μαθήτρια Β΄Λυκείου 5ου ΓΕΛ Τρικάλων

Άρθρο για την ανθρωπιστική παιδεία

 

Ο ρόλος και η σημασία της Ανθρωπιστικής παιδείας στο σχολείο του σήμερα: «Γιατί επέλεξες την θεωρητική;»
Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων & Βακουφτσή Χριστίνα, μαθήτρια Β΄Λυκείου 5ου ΓΕΛ Τρικάλων

Άρθρο για την ανθρωπιστική παιδεία

 

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΧ. ΕΤΟΣ 2021-2022

ΘΕΜΑ: Κάστρα στην Ελλάδα και στην Ευρώπη

ΥΠΕΥΘΥΝΟΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:ΤΣΟΥΜΠΕΚΟΥ ΣΟΦΙΑ ΠΕ06, Αγγλικών
ΗΛΙΑΔΗ ΑΜΑΛΙΑ ΠΕ02, Φιλόλογος-Ιστορικός, Δ/ντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων
Φιλολογική επιμέλεια κειμένου: Αμαλία Κ. Ηλιάδη, ΠΕ02, Φιλόλογος-Ιστορικός, Δ/ντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων

Κάστρα στην Ελλάδα και στην Ευρώπη

 

«Το σχολείο του μέλλοντος», σκέψεις-απόψεις μαθητών (Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων)

Θερμά Συγχαρητήρια σε όλους τους συντελεστές του πρωτότυπου και ενδιαφέροντος 1ου Φεστιβάλ Μαθηματικών και ιδιαίτερα στις μαθήτριες και μαθητές του 5ου ΓΕΛ και την μαθηματικό καθηγήτριά τους κ. Μόσχου Αικατερίνη, για την εξαίρετη πρωτοβουλία και συμμετοχή!

Η Δ/ντρια του 5ου ΓΕΛ Τρικάλων,
Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογος-ιστορικός

Δείτε το σχετικό άρθρο: ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ

 

5ο ΓΕΛ Τρικάλων: Συνθετικές, δημιουργικές Εργασίες Φιλοσοφίας, 2020-2021.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αμαλία Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων.

ΕΠΙΚΟΥΡΕΙΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ

 

5ο ΓΕΛ Τρικάλων: Συνθετικές, δημιουργικές Εργασίες Φιλοσοφίας, 2020-2021.
Υπεύθυνη καθηγήτρια: Αμαλία Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων.

5ο ΓΕΛ Τρικάλων-Σχολικό Έτος 2019-20,Πολιτιστικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα:«Τόποι πολιτισμικής αναφοράς: Μνημεία ιστορίας αρχαιολογίας στην Ελλάδα και στην Ευρώπη»
Συντονίστρια-υπεύθυνη καθηγήτρια: Ηλιάδη Αμαλία ΠΕ02,φιλόλογος-ιστορικός, Διευθύντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων. Συνεργαζόμενη εκπαιδευτικός: Τσικορδάνου Αικατερίνη, ΠΕ86, Πληροφορικός

Φέτος, στο πλαίσιο του πολιτιστικού εκπαιδευτικού προγράμματος «Τόποι πολιτισμικής αναφοράς: Μνημεία ιστορίας & αρχαιολογίας στην Ελλάδα και στην Ευρώπη» αποφασίσαμε να ασχοληθούμε με τα Μνημεία Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO στην Ελλάδα και στην Ευρώπη. Οι λόγοι που μας έκαναν να ασχοληθούμε με το συγκεκριμένο θέμα ήταν πολλοί και μεταξύ αυτών η ανάγκη απόκτησης γνώσεων πάνω στο εν λόγω θέμα και αισθητικής απόλαυσης από την- έστω- ψηφιακή, οπτική επαφή μας με αυτά. Μέσω των διερευνητικών διαδικασιών του πολιτιστικού αυτού προγράμματος, περπατήσαμε στα μονοπάτια της Ευρωπαϊκής Ιστορίας με πυξίδα την έρευνα –ειδικότερα την βιβλιογραφική έρευνα και αποδελτίωση πληροφοριών, την ανάγνωση τοπίου με επιτόπια έρευνα, όσον αφορά ορισμένα από τα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας με κατόπτευση και φωτογράφηση, την ψηφιοποίηση πολιτισμικών τεκμηρίων, την διερεύνηση ηλεκτρονικών πηγών στο διαδίκτυο,- με τελικό μας σκοπό τη συλλογή στοιχείων και την ολοκληρωμένη πραγμάτευση και σύνθεση του θέματός μας.
Εμπνεόμενοι από εικόνες και σχετικά κείμενα και διαπνεόμενοι από δημιουργική ορμή και ερευνητική διάθεση, οι μαθητές και οι μαθήτριές μας της Α’ Λυκείου του 5ου ΓΕΛ Τρικάλων ζωγράφισαν, διατύπωσαν τις σκέψεις, τις απόψεις, τις αντιλήψεις τους για τόπους και μνημεία αναφοράς, για χώρους ιστορικής και αρχαιολογικής αξίας, εκτιμώντας τη σημασία της πολιτιστικής, ευρωπαϊκής μας κληρονομιάς δημιουργώντας μικρά εικαστικά/ζωγραφικά έργα και εκφράζοντας παράλληλα τα συναισθήματά τους για το αγαθό της μελέτης και της ιστορικής αυτοσυνειδησίας…Εξαιρετικά σημαντικά σημάδια του τόπου μας, σημεία αναφοράς ιδιαίτερα της αρχαίας, παλαιοχριστιανικής βυζαντινής, υστεροβυζαντινής και μεταβυζαντινής περιόδου, αποτελούν παράλληλα αιτίες και αφορμές για να επανεκτιμήσουμε και να αναδείξουμε ως εκπαιδευτικοί, μαθητές/τριες και ως 5ο ΓΕΛ Τρικάλων εν γένει, την αυταπόδεικτη αξία του «κοντινού» μας και γι’ αυτό υποτιμημένου πλούσιου ιστορικού και αρχαιολογικού μας παρελθόντος, αυτού που ζει και αναπνέει ακόμη δίπλα μας…
Σε αυτό το πλαίσιο, απλώσαμε τη δημιουργική σκέψη και τη φαντασία μας στον καμβά της στέρεης γνώσης για να εκφράσουμε, ως κατακλείδα, την ειλικρινή μας ευαρέσκεια για το πρωτότυπο και ενδιαφέρον φωτογραφικό και ψηφιοποιημένο εκπαιδευτικό υλικό που συνέλεξε και μελέτησε η πολιτιστική μας ομάδα. Αποτελεί, πραγματικά, σε μορφή παρουσίασης μια ελκυστική περιήγηση στον τόπο και το χρόνο των μεγάλων πολιτειακών και πολιτισμικών συσσωματώσεων του Ευρωπαϊκού Βορειοκεντρικού και Μεσογειακού κόσμου: της Αρχαίας Ελλάδας, της Ρώμης, του Βυζαντίου, του Ευρωπαϊκού Μεσαίωνα, Αναγέννησης, Μπαρόκ και γενικότερα του Ευρωπαϊκού Πολιτισμού. Παράλληλα, η στέρεα δόμηση και η ορθολογική κατάταξη του υλικού μας, αξιοποιώντας δημιουργικά μια ποικιλία πηγών, προσφέρει παντοειδή κίνητρα και εναύσματα για εναλλακτικές ιστορικές αφηγήσεις νου και καρδιάς καθώς και αρχαιολογικούς περιπάτους ή ιστορικές περιηγήσεις: μέσα από ένα παλίμψηστο εικόνων, φωτογραφιών, αναπαραστάσεων, αναδύεται η πολύτιμη εμπειρία των παλιών ανθρώπων, η καθημερινή ζωή και η μετουσιωμένη, σε εσωτερικό πλούτο, γνώση.
Η Υπεύθυνη Καθηγήτρια-Συντονίστρια του Καινοτόμου αυτού Πολιτιστικού Εκπαιδευτικού Προγράμματος Ιστορίας και Πολιτισμού: Ηλιάδη Αμαλία ΠΕ02 και η συνεργαζόμενη καθηγήτρια Τσικορδάνου Αικατερίνη ευχόμαστε, σε αρμονική και στενή συνεργασία με τους μαθητές και τις μαθήτριές μας, να συνεχίσουμε να παράγουμε εύχρηστο και ουσιαστικής σημασίας εκπαιδευτικό υλικό που τόσο το έχει ανάγκη η εκπαιδευτική κοινότητα για την δημιουργία μορφωτικών ερεθισμάτων, για την προαγωγή της ιστορικής μας συνείδησης, της εις βάθος αυτοσυνειδησίας μας και το βάθεμα της εσωτερικής μας σοφίας. Όπως οι μαθητές/τριές μας, έτσι κι όλοι μας απολαμβάνουμε, από άποψη περιεχομένου και μορφής, ουσίας και αισθητικής, το ισορροπημένο ερευνητικό αποτέλεσμα του παιδαγωγικού μας μόχθου.
Καλοτάξιδη στον κόσμο της γνώσης και της παιδείας η συνθετική μας παρουσίαση. Μια παρουσίαση όπου εμπεριέχονται ενδεικτικά αποσπάσματα από κείμενα των μαθητών/τριών μας τα οποία δημιουργήθηκαν στο πλαίσιο της παραγωγής λόγου, ως βασικού πεδίου του καινοτόμου πολιτιστικού μας προγράμματος καθώς και εικαστικά έργα τέχνης που φιλοτέχνησαν με αιτία και αφορμή το εν λόγω εκπαιδευτικό πρόγραμμα).

«μπαμπάδες με ρούμι»

Θεατρική παράσταση του 5ου ΓΕΛ Τρικάλων

Με αφορμή το μάθημα της καλλιτεχνικής παιδείας ,μαθητές του μαθήματος αυτού με τη βοήθεια της υπεύθυνης καθηγήτριας του μαθήματος , κυρίας Αλεξανδρή αποφασίσαμε να αξιοποιήσουμε τα όσα μάθαμε στο μάθημα αυτό αλλά και να δοκιμάσουμε το υποκριτικό μας ταλέντο .
Κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς μελετήσαμε τη θεατρική κωμωδία των Θαν. Παπαθανασίου και Μιχ.Ρέππα «Μπαμπάδες με ρούμι» που σκιαγραφεί τις βαθιές επιθυμίες κάθε ανθρώπου για πλούτο και δύναμη. Έτσι αφού το έργο θεωρήθηκε κατάλληλο για παρουσίαση και επειδή ήταν ιδιαίτερα αγαπητό, εμείς οι μαθητές και η υπεύθυνη καθηγήτρια αποφασίσαμε να κάνουμε κάτι ως θεατρική ομάδα του 5ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων για το σχολείο μας. Έπειτα από συνεννόηση με τη διεύθυνση του σχολείου αρχίσαμε να πραγματοποιούμε τον στόχο μας: να παρουσιάσουμε μερικές σκηνές του έργου. Στην αρχή όλοι μας ήμασταν αγχωμένοι. Ντρεπόμασταν να πούμε τα λόγια μας μπροστά στα άλλα παιδιά , φοβόμασταν πως θα τα ξεχάσουμε μπροστά στο κοινό ,πως δεν θα τα πούμε σωστά, πως, πως, πως… Όμως με συνεχείς πρόβες και συναντήσεις «έσπασε ο πάγος» μεταξύ μας και το αποτέλεσμα ήταν οι χαρακτήρες που υποδυθήκαμε να φαίνονται αληθινοί!
Η μεγάλη μέρα είχε φτάσει. Η μέρα για την οποία προετοιμαζόμασταν τόσο καιρό. Αρχικά το πρωί εκείνης της ημέρας ετοιμάσαμε το απλό μας σκηνικό και περιμέναμε ανυπόμονα να ξεκινήσουμε. Μόλις ξεκινήσαμε ήμασταν όλοι μουδιασμένοι από το άγχος και την αίσθηση ότι όλοι θα μας κρίνουν αρνητικά, μα στη συνέχεια αποβάλαμε αυτά τα συναισθήματα και έτσι δείξαμε τον καλύτερο εαυτό μας κάνοντας την παράσταση ακόμη πιο ρεαλιστική και απολαυστική. Αυτό που κερδίσαμε όμως και εμείς οι μαθητές και η κυρία Αλεξανδρή ήταν ότι απολαύσαμε την προετοιμασία και κάναμε μία ωραία παρέα. Ελπίζουμε βέβαια και όλοι όσοι παρευρέθηκαν την τελευταία σχολική ημέρα να διασκέδασαν όσο εμείς!

ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ

«Εργασίες Φιλοσοφίας για τα Πολιτικά Συστήματα»

 

Κείμενο μαθήτριας Β’ τάξης του 5ου Λυκείου Τρικάλων «Περιγραφή και συμβολική/φιλοσοφική ανάλυση του πίνακα του Σάντρο Μποτιτσέλι: Η αλληγορία της Άνοιξης»

Ο παραπάνω πίνακας είναι έργο του ζωγράφου Σάντρο Μποττιτσέλι και ονομάζεται «Η Αλληγορία της Άνοιξης», «Η Άνοιξη» ή «Primavera». Είναι ένα έργο τέμπερας ζωγραφισμένο σε σανίδι, μεγάλων διαστάσεων (3,14 x 2,03μ.),χρονολογείται το 1473-1478 και σήμερα εκτίθεται στην πικακοθήκη Ουφίτσι στη Φλωρεντία.
Ο Άλεσσάντρο ντι Μαριάνο Φιλιπέτι, περισσότερο γνωστός ως Σάντρο Μποττιτσέλι, ήταν Ιταλός, ανήκει στους ζωγράφους της Αναγέννησης και αποτέλεσε έναν από τους πιο γνωστούς και επιτυχημένους καλλιτέχνες της εποχής του. Γεννήθηκε το 1445 (ως έτος γεννήσεως αναφέρεται ακόμα το 1444) στη Φλωρεντία. Σε νεαρή ηλικία άρχισε να εξασκεί το επάγγελμα του χρυσοτέχνη, αλλά σε ηλικία περίπου δεκαοκτώ ετών αποφάσισε να το εγκαταλείψει και να ασχοληθεί με τη ζωγραφική. Μαθήτευσε στο πλευρό του Φρα Φιλλίππο Λίππι, ενός από τους διασημότερους ζωγράφους της Φλωρεντίας, ο οποίος συνεργαζόταν με ισχυρές οικογένειες της πόλης, όπως των Μεδίκων.
Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του, επέστρεψε στη γενέτειρά του και απέκτησε το δικό του εργαστήριο. Την ίδια περίοδο, δέχθηκε την επιρροή του Αντρέα ντελ Βερρόκιο, δασκάλου του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Δύο χρόνια αργότερα από την πρώτη του παραγγελία γίνεται μέλος της συντεχνίας του Αγίου Λουκά. Το 1474 ταξίδεψε στην Πίζα, όπου δημιούργησε πολλά έργα και ήρθε σε στενή επαφή με την οικογένεια των Μεδίκων. Επέστρεψε στη Φλωρεντία την άνοιξη του 1482 και τα επόμενα χρόνια ολοκλήρωσε αρκετά αλληγορικά έργα, με θέματα δανεισμένα από τη μυθολογία, χωρίς να εγκαταλείψει τις θρησκευτικές συνθέσεις. Σε αυτή την περίοδο ανήκει και ένα από τα σημαντικότερα έργα του, η «Αλληγορία της Άνοιξης», πίνακας που συμβολίζει τον ερχομό της ομώνυμης εποχής, αποτελεί ένα από τα πιο δυσερμήνευτα έργα του Μποττιτσέλι και θεωρείται ότι πρόκειται για παραγγελία στον καλλιτέχνη του Λορέντσο ντι Πιερφραντσέσκο των Μεδίκων. Το θέμα του πίνακα, λέγεται, ότι το εμπνεύστηκε από την περιγραφή της άνοιξης από το βιβλίο του Ρωμαίου
ποιητή Οβίδιου «Ημερολόγιο», από τους στίχους του Angelo Ambrogini ποιητή και φίλου του. Πιστεύεται ακόμη, ότι αρχικά ο πίνακας δεν είχε όνομα και όταν ο ιστορικός τέχνης Τζόρτζο Βαζάρι τον είδε, του έδωσε το όνομα «La Primavera», ενώ τα δέντρα και τα άνθη που εμφανίζονται έχουν αναγνωρισθεί από βοτανολόγους.
Χαρακτηριστικό γνώρισμα του πίνακα είναι η ανάγνωσή του από τα δεξιά προς τα αριστερά, το οποίο επιβεβαιώνεται από την τοποθέτηση των μορφών. Έτσι, η πρώτη μορφή που εμφανίζεται είναι ο Ζέφυρος, ο ανοιξιάτικος άνεμος που φυσά αναγκάζοντας τα δέντρα να λυγίζουν και προσπαθώντας να αγκαλιάσει την Χλωρίδα που έχει ερωτευτεί. Από το στόμα της Χλωρίδας βγαίνουν ανθισμένοι βλαστοί και σύμφωνα με την ελληνική μυθολογία είναι η θεά της βλάστησης. Δίπλα από την Χλωρίδα βρίσκεται η Φλώρα, δηλαδή η Χλωρίδα μεταμορφωμένη, η οποία είναι ρωμαϊκή θεότητα των δημητριακών. Όλες οι γυναικείες θεότητες είναι έγκυες. Ωστόσο, η Φλώρα έχει ανθίσει, επειδή ενώθηκε με τον άνεμο. Στο κέντρο του πίνακα και μπροστά από το ιερό της φυτό, τη μυρτιά, βρίσκεται η Αφροδίτη και χαιρετάει ή δείχνει τις τρεις Χάριτες που χορεύουν δίπλα της φορώντας πέπλα. Από πάνω της βρίσκεται ο Έρωτας με δεμένα τα μάτια του και σημαδεύει τις τρεις φιγούρες με τα πύρινα βέλη του. Τις τρεις Χάριτες τις αποτελούν η Αγλαία, η Ευφροσύνη και
η Θάλεια, οι οποίες συμβολίζουν τη χάρη, την ομορφιά και την ανεμελιά. Στο τέλος του πίνακα απεικονίζεται ο Ερμής διασκορπίζοντας τα σύννεφα με το κηρύκειό του. Οι θεότητες βρίσκονται σε έναν σκιερό κήπο πλούσιο σε καρποφόρα δέντρα, πιθανώς εσπεριδοειδή, θάμνους και άνθοι.
Η εικόνα παραπέμπει στην ερχομό της άνοιξης. Η προσπάθεια του Ζέφυρου να αγκαλιάσει την Χλωρίδα και η μεταμόρφωσή της εκφράζει την αναγέννηση της φύσης, ενώ ο συγγραφέας απεικονίζει την Αφροδίτη, τον Έρωτα και τις τρεις Χάριτες για να δηλώσει τον έρωτα και τον Ερμή που απομακρύνει τα σύννεφα για να δείξει την καλυτέρευση του καιρού και την μετατροπή των ημερών από κρύες και συννεφιασμένες μέρες σε ηλιόλουστες.
Μία διαφορετική ερμηνεία είναι η απεικόνιση των τριών μηνών της άνοιξης. Ο Μάρτιος, που είναι ο μήνας της άνθισης και των ανέμων, αποδίδεται με την απεικόνιση του Ζέφυρου, της Χλωρίδας και της Φλώρας, ο Απρίλιος, που είναι ο μήνας του έρωτα, αποδίδεται με την απεικόνιση της Αφροδίτης, των τριών Χαρίτων και του θεού έρωτα. Τέλος, ο Ερμής συμβολίζει τον Μάιο, επειδή προέρχεται από το Μαία, δηλαδή το όνομα της μητέρας του. Επίσης, τον κόσμο του πίνακα μπορούμε να τον ονομάσουμε ως «Το Βασίλειο της Αφροδίτης», καθώς όλες οι θεότητες συνδέονται με κάποιο τρόπο με τη Άνοιξη και η Αφροδίτη θεωρείται η θεά της. Επιπλέον, αν λάβουμε υπόψη μας την εποχή που δημιουργήθηκε ο πίνακας, μπορούμε να ισχυριστούμε ότι αλληγορεί την χρυσή εποχή της Φλωρεντίας, όπου σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξή της διαδραμάτισε η οικογένεια των Μεδίκων, ενώ μπορούμε να δούμε μία χριστιανική προσέγγιση με τις τρεις Χάριτες να εκφράζουν την Πίστη, την Ελπίδα και την Αγάπη.
Τα συναισθήματα που μου προκαλούνται από την εικόνα είναι όμοια με εκείνα που δημιουργούνται στον καθένα μας όταν πλησιάζει ο ερχομός της Άνοιξης, δηλαδή ενθουσιασμός, ανυπομονησία και εσωτερική γαλήνη, καθώς τα έντονα χρώματα, η προσοχή στη λεπτομέρεια και τα ανθισμένα άνθη μας δίνουν μία πιστή απεικόνισή της. Παράλληλα, ζωντανεύουν την εικόνα και δίνουν την αίσθηση ότι είσαι και εσύ είσαι μέρος του πίνακα, ενώ μπορούν να σε ταξιδέψουν στην αρχαιότητα που είναι η εποχή από την οποία επηρεάστηκε και αναφέρεται, αφού το θέμα του υποδηλώνει τη στροφή της τέχνης στον αρχαίο κόσμο στο τέλος του Κουατροτσέντο.

«5o ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΤΡΙΚΑΛΩΝ: Οι μαθητές και οι καθηγητές γράφουν, περιγράφουν, αναλύουν, δημιουργούν (κείμενα και έργα τέχνης)»

«Το 5ο Γενικό Λύκειο Τρικάλων… μέσα από τη ματιά μιας μαθήτριάς του»

Το σχολείο για εμάς τους μαθητές είναι το δεύτερο σπίτι μας. Εκεί περνάμε αρκετές ώρες της ημέρας, μαθαίνοντας ολοένα και περισσότερα πράγματα,  τόσο σε εκπαιδευτικό επίπεδο όσο και σε εγκυκλοπαιδικό.

Το 5ογενικό λύκειο, λοιπόν, κτίστηκε περίπου στα μέσα του προηγούμενου αιώνα το 1967-73. Είναι πιο ογκώδες συγκριτικά με το γυμνάσιο από δίπλα του. Έχει δυο ευρύχωρους ορόφους με μεγάλα παράθυρα και αίθουσες γεμάτες φως. Εξωτερικά έχει ένα απαλό μπεζ  χρώμα που κάνει το κτήριο ακόμη πιο επιβλητικό. Τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά οι τοίχοι του σχολείου είναι διακοσμημένοι με διάφορες και άλλοτε εντυπωσιακές ζωγραφιές φτιαγμένες από ταλαντούχους μαθητές που δίνουν έναν τόνο πιο ευχάριστο και οικείο στην μονοχρωμία του μπεζ.

Παρ’ όλες τις ομορφιές του το 5ολύκειο Τρικάλων έχει μια σοβαρότητα καθώς  τα πράγματα δυσκολεύουν αφού, τόσο τα μαθήματα όσο και οι καθηγητές, έχουν μεγαλύτερες απαιτήσεις. Πιο συγκεκριμένα, στο λύκειο πρέπει να επιλέξουμε τον κύκλο σπουδών που εκπροσωπεί τις δυνατότητές μας που θα ακολουθήσουμε. Ο καθένας από τους κύκλους σπουδών  περιλαμβάνει και συγκεκριμένα επαγγέλματα, οπότε, ανάλογα τους στόχους μας ο καθένας από εμάς  τους μαθητές, επιλέγει τον αντίστοιχο κύκλο σπουδών. Η δική μου επιλογή είναι η θετική κατεύθυνση καθώς με ενδιαφέρουν οι θετικές επιστήμες και η σχολή που με ενδιαφέρει ανήκει σε αυτό το επιστημονικό πεδίο. Επίσης, έχω μια ιδιαίτερη συμπάθεια στο μάθημα της χημείας. Ίσως, βέβαια, σε αυτό να συμβάλλει και ο καθηγητής μας, διότι ο τρόπος μάθησης και διδασκαλίας του είναι πολύ αποδοτικός για εμάς, αφού μας βοηθάει να κατανοήσουμε πολύ καλά τη θεωρία και με τα τόσα παραδείγματα και τις ασκήσεις που κάνουμε η εμπέδωση είναι βέβαιη. Οι περισσότεροι καθηγητές μας είναι φιλικοί και υπομονετικοί μαζί μας και αυτό μας ωθεί ακόμη περισσότερο στη γνώση ολοένα και περισσότερων πραγμάτων και φυσικά μας κάνουν να επικεντρωνόμαστε στον μελλοντικό μας στόχο, που είναι η επιτυχία μας στο τμήμα σπουδών που επιθυμούμε, κτίζοντας έτσι τα θεμέλια του μέλλοντός μας.

Εκτός όμως από τις δυσκολίες και τις απαιτήσεις του, το 5ολύκειο μας προσφέρει στιγμές ψυχαγωγίας, διασκέδασης και εκμάθησης. Πιο συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και με τη βοήθεια βέβαια κάποιων καθηγητών, υλοποιούνται διάφορα ευρωπαϊκά  και πολιτιστικά προγράμματα με διάφορες εκπαιδευτικές εκδρομές, άλλοτε μονοήμερες και άλλοτε πολυήμερες, στην Ελλάδα, ακόμη και στο εξωτερικό. Έτσι, εμείς οι μαθητές εξερευνούμε και ανακαλύπτουμε τη χώρα μας, μαθαίνοντας ακόμη περισσότερα για την ιδιαίτερη κουλτούρα και τον πολιτισμό μας. Με τα ευρωπαϊκά προγράμματα και τις εκπαιδευτικές εκδρομές στο εξωτερικό, διευρύνουμε τους ορίζοντές μας, αφού έχουμε την ευκαιρία να ανακαλύψουμε και να συγκρίνουμε τα ήθη και τα έθιμα άλλων χωρών, τον πολιτισμό τους και κυρίως τον τρόπο ζωής άλλων λαών με τον δικό μας. Επιπλέον, όσον αφορά τα εκπαιδευτικά προγράμματα, το 5οΓενικό Λύκειο Τρικάλων είναι, πλέον, ένα από τα «τυχερά» σχολεία τα οποία διαθέτουν εξοπλισμό ρομποτικής. Με αυτό τον τρόπο οι μαθητές έχουν μια μοναδική ευκαιρία να ανακαλύψουν δυνατότητες του εαυτού τους που δεν ήξεραν ότι υπάρχουν. Αποκτούν συνεχώς «μαθήματα» και εμπειρίες και εξελίσσονται στην τεχνολογία του μέλλοντος.

Κλείνοντας, το 5οΓενικό Λύκειο Τρικάλων προσφέρει δυνατότητες στους μαθητές και τους ωθεί να εξελιχθούν και να αντιμετωπίσουν το μέλλον, ως η επόμενη γενιά, σε όλους τους τομείς.

ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ,

μαθήτρια  Α3 τμήματος του 5ουΓΕΛ Τρικάλων

«Πως βίωσα τη μετάβαση από το Γυμνάσιο στο Λύκειο»

(Σκέψεις μαθήτριας 5ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων)
Η μετάβαση από το Γυμνάσιο στο Λύκειο για τους περισσοτέρους μαθητές ακολουθείται από μια περίοδο προσαρμογής .Άλλοτε αυτή η προσαρμογή είναι επώδυνη και άλλοτε ανώδυνη. Δεν παύει όμως να αποτελεί σημαντική παράμετρο στην εκπαιδευτική και προσωπική πορεία κάθε μαθητή.
Για εμάς λοιπόν τους <<καινούριους>> το λύκειο είναι μια μεγάλη αλλαγή και παράλληλα η Α΄ λυκείου αποτελεί μια καθοριστική τάξη αφού θεμελιώνονται οι γνώσεις μας στα βασικά μαθήματα, θέτοντας τις βάσεις για τις επόμενες τάξεις. Το άγχος μας συνεπώς είναι μεγαλύτερο αφού τόσο τα ίδια τα μαθήματα έχουν περισσότερη βαρύτητα και περισσότερες απατήσεις όσο και οι καθηγητές περιμένουν από εμάς περισσότερα πράγματα έχοντας μεγάλες προσδοκίες και απαιτήσεις. Ομολογώ ότι αυτή η αλλαγή ήταν πρωτόγνωρη για μένα, αφού τα πράγματα στο γυμνάσιο ήταν διαφορετικά. Νέος χώρος, νέοι καθηγητές, νέο πρόγραμμα διδασκαλίας, νέο αξιοκρατικό σύστημα και σίγουρα μεγαλύτερες ευθύνες από πλευράς μαθητών. Μπορεί η μετάβαση στο λύκειο να είναι μεν πρωτοφανής εμπειρία για μένα αλλά προσπαθώ να προσαρμοστώ στα πλαίσια του νέου μου σχολείου και να αντιμετωπίσω κάθε νέα δυσκολία.
Διότι αυτός είναι και ο στόχος όλων μας, να προσπερνάμε τα εμπόδια και να γινόμαστε ολοένα και καλύτεροι και με προσωπικό αγώνα αλλά και με τη βοήθεια των νέων μας καθηγητών. Έτσι θα καταφέρουμε να ενταχθούμε ομαλά στο σχολείο που μας δείχνει το δρόμο για το μέλλον.

ΠΟΛΥΜΕΡΟΥ ΕΥΦΡΟΣΥΝΗ

Α3 5ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων

«Κείμενα μαθητών/τριών ως εκπαιδευτικό υλικό που προέκυψε από τη διδασκαλία του μαθήματος της Φιλοσοφίας με θέμα:» Να εκθέσετε αναλυτικά την προσωπική σας φιλοσοφία ζωής »

«Ο Κωνσταντίνος Μπούρης, μαθητής του 5ουΓΕΛ Τρικάλων εκθέτει τις σκέψεις του από την πρώτη του χρονιά στο Λύκειο»

Σχολικό έτος 2017-2018. Πρώτη χρονιά στο Λύκειο. Ένα νέο περιβάλλον και νέες απαιτήσεις μας περίμεναν τους μαθητές της Α’ Λυκείου. Οι ζωές μας στο Λύκειο αλλάζουν. Ο καθένας αποσκοπεί στη δημιουργία θεμελίων που είναι απαραίτητα για το μέλλον του. Έγινε αισθητό από πολλούς από εμάς ότι η δυσκολία ήταν μεγαλύτερη στο Λύκειο σε σχέση με το Γυμνάσιο. Όμως με καλή θέληση και με συνεργασία και επικοινωνία ανάμεσα σε μαθητές και διδάσκοντες, τα πάντα γίνονται πιο ευνοϊκά.

Στα πλαίσια του Λυκείου συγκεντρώσαμε πολλές νέες πληροφορίες, μάθαμε πάρα πολλά νέα πράγματα, αφενός μέσω της διδασκαλίας και αφετέρου μέσω εκπαιδευτικών εκδρομών. Ο Σύλλογος Διδασκόντων μας έδωσε πολλές ευκαιρίες να συμμετέχουμε σε εκπαιδευτικά προγράμματα, κάτι που πολλούς μας χαροποίησε. Έτσι λοιπόν, μία ακόμα χρονιά έρχεται στο τέλος. Σαφώς, κρατάμε τα καλά! Η ένταξη στο Λύκειο δεν είναι εύκολη. Έτσι τουλάχιστον πιστεύαμε. Καθώς, κάτι τέτοιο το διέψευσε ένα σύνολο συντελεστών, κυρίως οι καθηγητές που με ζήλο και όρεξη κατάφεραν να μας βοηθήσουν και να μας δείξουν ότι  όλα είναι πιο εύκολα και βατά από όσο περιμέναμε. Μετά από τη σημερινή γιορτή λήξης, ανεβαίνουμε τάξη. Μια υπέροχη χρονιά έφτασε στο τέλος της. Ευχαριστούμε όλους τους καθηγητές ξεχωριστά καθώς και την διευθύντρια του Λυκείου, κα Ηλιάδη Αμαλία, που μας χάρισαν μία όμορφη χρονιά. Ραντεβού τον Σεπτέμβριο!

Με πολλή εκτίμηση,

Ο μαθητής Μπούρης Κωνσταντίνος

 

Η Μαρία Μόρφου, μαθήτρια του 5ουΓΕΛ Τρικάλων εκθέτει τις εντυπώσεις της από την πρώτη της χρονιά στο Λύκειο»

Λύκειο έλεγαν το μέρος όπου όλα σοβαρεύουν, που θα σταματήσετε να είστε παιδιά, που θα πρέπει να δουλέψετε περισσότερο, πρέπει να αρχίσετε να κάνετε πλάνα και σχέδια και να σκεφτείτε επιτέλους το μέλλον σας, να είστε πιο υπεύθυνοι, με λίγα λόγια, να μεγαλώσετε. Ήταν αυτά ακριβώς τα λόγια που μας προετοίμαζαν για μια καινούρια φάση στη ζωή μας, αλλά και φυσικά μας έκαναν να νιώθουμε πληθώρα ποικίλων συναισθημάτων εξαιτίας της επανάληψής τους με αποτέλεσμα να αποκτήσουμε αρκετό φόβο αλλά και ανυπομονησία για την αλλαγή αυτή.

Καθώς οι μέρες για την έναρξη της σχολικής χρονιάς πλησίαζαν τα ερωτήματα, η αγωνία, ο φόβος, το άγχος και αμέτρητα άλλα συναισθήματα μας κατέκλυζαν. Η εισαγωγή μας στον κόσμο των μεγάλων που μας γέμιζε ξαφνικά με περισσότερες ευθύνες και έγνοιες φάνταζε ξένος. Προσπαθούσαμε να παραμένουμε θετικοί όμως και το ξεκίνημα  ήταν  γεμάτο καλή διάθεση και όρεξη για μια παραγωγική χρονιά. Η γνωριμία με το καινούριο μας περιβάλλον ,με τους καινούριους μας καθηγητές και το νέο μας σχολείο γενικότερα ήταν ομαλή και μας βοήθησε σταδιακά να αποβάλλουμε κάθε αρνητικό συναίσθημα αντικαθιστώντας το με κίνητρα για δουλεία και εξέλιξη. Με το πέρασμα των πρώτων μηνών, αφού πέρασε μία φάση προσαρμογής στα καινούρια μας πιο φορτωμένα προγράμματα, συνηθίσαμε πλέον κάθε τι νέο στην σχολική μας ζωή. Ήταν πλέον ώρα να επικεντρωθούμε στους στόχους μας και να καταβάλουμε κόπο και μόχθο ως προς την αποτελεσματική και ευεργετική εξέλιξη μας που θα είναι όπλο για πολλούς τομείς στα επόμενα χρόνια.  Άρχισαν επίσης, στο πλαίσιο των σχολικών ωραρίων να πραγματοποιούνται διάφορες δράσεις και δραστηριότητες οι οποίες αποτελούν μερικές από τις πιο όμορφες αναμνήσεις μας και προσέδιδαν μία πιο εύθυμη νότα στις σχολικές ώρες. Ακόμα, οι διάφορες εκδρομές που πραγματοποιήθηκαν με χαρακτήρα κυρίως εκπαιδευτικό, αποτέλεσαν μερικές από τις πιο ωραίες στιγμές της χρονιάς δίνοντάς μας ευκαιρίες μοναδικές που δύσκολα δίνονται σε παιδία της ηλικίας μας.

Και κάπως έτσι έφτασε στο τέλος της αυτή η χρονιά μετά από αμέτρητες προσπάθειες, πολλές ώρες μελέτης, μετά από εξετάσεις αλλά και όμορφες, άσχημες, έντονες, καλές και κακές στιγμές όπου είχαμε ευκαιρίες γνωριμίας, συνεργασίας, αυτοβελτίωσης. Οι στιγμές αυτές, ποικίλου περιεχομένου συνθέτουν λοιπόν την χρονιά αυτή κατά τη διάρκεια της οποίας βάλαμε ακόμα ένα λιθαράκι προς τους στόχους μας και φυσικά γίναμε καλύτεροι. Να μην ξεχάσουμε φυσικά την συμβολή των καθηγητών μας στο έργο αυτό, καθώς χωρίς τη βοήθειά τους θα ήταν ημιτελές. Αποκτήσαμε πολλές εμπειρίες που άφησαν πίσω αναμνήσεις που θα μας συντροφεύουν σε όλη μας τη ζωή, αποκτήσαμε αλλά και συνεχίσαμε φιλίες και το πιο σημαντικό γίναμε λίγο πιο υπεύθυνοι, μάθαμε να δουλεύουμε περισσότερο, βρήκαμε τα όριά μας και μάθαμε να τα ξεπερνάμε και τέλος μέσα από όλα αυτά ολοκληρώσαμε περισσότερο τους εαυτούς μας, τους μάθαμε λίγο πιο πολύ και συνειδητοποιήσαμε τι είμαστε και τι ζητάμε ως άνθρωποι. Η πρώτη μας χρονιά λοιπόν σε αυτή τη βασική τάξη ήταν για να χτίσουμε τα θεμέλια του μέλλοντός μας και να μπούμε στην τελική ευθεία για την πραγματοποίηση των στόχων μας. Ευχαριστούμε για άλλη μια φορά τους καθηγητές μας που συνέβαλλαν σε αυτό ακούραστοι στηρίζοντάς μας.

Καλό Καλοκαίρι
Μαρία Μόρφου, μαθήτρια Α΄ Λυκείου 5ου ΓΕΛ Τρικάλων

 

Δημιουργική εργασία για το σχολικό έτος 2017-2018 στο πλαίσιο του μαθήματος Έκθεση-Έκφραση της Β΄ Λυκείου της μαθήτριας Μπλαντή Νικολέτας του Αποστόλου



«ΜΟΛΙΕΡΟΣ»



Περισσότερες από 5 αισθήσεις…!

Untitled
Όλοι μας μεγαλώσαμε γνωρίζοντας ότι οι αισθήσεις είναι πέντε: ακοή, όσφρηση, όραση, γεύση, αφή. Ωστόσο, οι σύγχρονοι ερευνητές διαφωνούν με αυτό το μοντέλο αισθήσεων που είχε διατυπώσει ο Αριστοτέλης και υπολογίζουν ότι φτάνουν τις 21.
Βασική αρχή τους είναι πως αίσθηση είναι κάθε σύστημα που αντιδρά σε φυσικά φαινόμενα και αντιστοιχεί σε κάποιο σημείο του εγκεφάλου. Έτσι στις βασικές αισθήσεις συμπληρώνουν μεταξύ άλλων και τις εξής: την πίεση, την φαγούρα, την πείνα, την δίψα, την ικανότητα να ξεχωρίζεις το κρύο από τη ζέστη, την ικανότητα να ξέρεις που βρίσκονται τα μέλη του σώματός σου, την ικανότητα να ελέγχεις τις κινήσεις των μυών σου, την αίσθηση του χρόνου κ.ά.
Σε καμία περίπτωση βέβαια, οι αισθήσεις δεν πρέπει να συγχέονται με τα συναισθήματα, οι πρώτες είναι ερεθίσματα του εξωτερικού περιβάλλοντος, ενώ οι άλλες δημιουργούνται από τον ίδιο τον οργανισμό.

Ναταλία Τριανταφύλλου



«ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ ΣΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ»

Κατά το σχολικό έτος 2017-2018 το τμήμα μας αποφάσισε να ασχοληθεί με τον Τουριστικό Οδηγό του Λονδίνου, μελετώντας τα αξιοθέατα της μεγάλης Ευρωπαϊκής αυτής πρωτεύουσας. Έχοντας στο μυαλό μας πως η πόλη του Λονδίνου είναι μια από τις παλαιότερες στην Ευρώπη, ανατρέξαμε σε ιστοσελίδες, εγκυκλοπαίδειες και βιβλία ώστε να συλλέξουμε πληροφορίες για τα πιο γνωστά και με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα αξιοθέατα όπως μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους, κτήρια με Μεσαιωνική αρχιτεκτονική κ.τ.λ. Με τη συνεργασία των καθηγητριών μας κ.κ. Καραθανάση Σταματίας και Ηλιάδη Αμαλίας, καταφέραμε να οργανώσουμε μια εκπαιδευτική εκδρομή στο Λονδίνο, έχοντας ως σκοπό την επί τόπου μελέτη των όσων ερευνήσαμε θεωρητικά. Μέσω αυτής της εκδρομής μας δόθηκε η ευκαιρία να παραβρεθούμε στους χώρους για τους οποίους διαβάσαμε, να φωτογραφίσουμε κτήρια και μουσεία που είχαμε δει μόνο πίσω από την οθόνη του υπολογιστή και να δούμε από κοντά τα τεράστια, επιβλητικά, μεσαιωνικά συγκροτήματα. Συμπερασματικά, μέσα από αυτή τη μελέτη καταφέραμε να έρθουμε σε επαφή με τον πολιτισμό του Λονδίνου και της Αγγλίας γενικότερα, να γνωρίσουμε τις ιδέες, την κουλτούρα και την αρχιτεκτονική αισθητική τους.
Μπόζιακα Αγγελική
Μαθήτρια(Α3) 5ου ΓΕΛ Τρικάλων





«Αναμνήσεις μαθητών 5ου ΓΕΛ Τρικάλων από την εκδρομή τους στο Ναύπλιο »



«Συνθετικές, δημιουργικές εργασίες στο μάθημα της Φιλοσοφίας»



Αναμνήσεις από το Λονδίνο!




Τρόποι αντιμετώπισης θυμού




Το 5ο ΓΕΛ Τρικάλων στην ταινία «Καζαντζάκης»



ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ και ΤΕΧΝΗ



ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ του Β1 Τμήματος του 5ου Λυκείου Τρικάλων για το έργο του Νίκου Καζαντζάκη



«Εντυπώσεις από την εκπαιδευτική επίσκεψη του 5ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων στο Δίδυμο Οθωμανικό Λουτρό»

(από τη σκοπιά του μαθητή)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Την προηγούμενη Δευτέρα το τμήμα μου, το Β1 του 5ου Λυκείου Τρικάλων επισκέφτηκε τα οθωμανικά λουτρά και το Κουρσούμ Τζαμί για μια ενημέρωση πάνω στην λειτουργία του και γενικά για να συλλέξει πληροφορίες για αυτό. Εκεί έγινε η κατάλληλη πληροφόρηση και ξενάγηση για την λειτουργία του τον καιρό της τουρκοκρατίας και αναφορά στους ανθρώπους που επιτρεπόταν να περάσουν σε αυτό καθώς και για το αντίτιμο στην είσοδο.
Επίσης οι ξεναγοί έδειξαν τον τρόπο της κατασκευής του καθώς και την περιπλοκότητά της αν και για την χρονολογία που κατασκευάστηκε είναι περίτεχνο και περιέχει πολλές αρχιτεκτονικές <<πινελιές>> οι οποίες είναι δύσκολο να κατασκευαστούν ακόμα και σήμερα. Παράλληλα, έγινε ενημέρωση για την σημαντικότητά του και το πόσο χρήσιμο ήταν στην εποχή του και σε καιρούς που δεν υπήρχε πόσιμο-τρεχούμενο νερό στα σπίτια. Επίσης ήταν φορέας κοινωνικοποίησης για τις γυναίκες, οι οποίες δεν είχαν πολλά δικαιώματα ή δεν επιτρεπόταν να βγαίνουν από το σπίτι. Ο χώρος, λοιπόν, αυτός ήταν ένα ευχάριστο διάλειμμα από την καθημερινότητά τους και ένας τρόπος επικοινωνίας με την κοινωνική ζωή της πόλης . Επίσης εκεί γίνονταν και συνοικέσια με την «βοήθεια» των λουτρών . Οι ξεναγοί ενημέρωσαν το τμήμα μας και για την λειτουργία των φυλακών που χτίστηκαν πάνω από τα λουτρά και για τις συνθήκες διαβίωσης των κρατουμένων εκεί που ήταν άθλιες .
Τελικά τα λουτρά, εκτός από άνδρες που επιτρεπόταν να πάνε, όπου είχαν απεριόριστα δικαιώματα σε σχέση με τις γυναίκες που είχαν ελάχιστα μέρη που επιτρεπόταν να περάσουν, ήταν ένα μέρος που είχαν την δυνατότητα να είναι ισάξιες με τους άντρες. Διότι οι γυναίκες έτσι είχαν τον δικό τους <<προσωπικό χώρο>>. Επίσης είδαμε και το τζαμί το οποίο θεωρούταν ιερός χώρος λατρείας.
Οι συνοδοί καθηγητές: Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογος-Διευθύντρια και Γεωργόπουλος Ιωάννης, φυσικής αγωγής, καθώς και οι μαθητές και μαθήτριες του Β1 τμήματος του 5ου ΓΕΛ Τρικάλων ευχαριστούν θερμά τις εξαίρετες ξεναγούς μας Ντάφη Ευαγγελία, αρχαιολόγο και Παπαστεργίου Μαρία, πολιτικό μηχανικό για την πολύτιμη μορφωτική εμπειρία που γενναιόδωρα μας προσέφεραν!

Ο μαθητής του 5ου ΓΕΛ Τρικάλων
                         

                           Αλιάγας Χρήστος



5ο ΓΕΛ Τρικάλων: Μια αρχαιολογική ξενάγηση στο δίδυμο οθωμανικό λουτρό των παλιών φυλακών

(από τη σκοπιά του μαθητή)

«Την Δευτέρα 13-11-2017 επισκεφτήκαμε ως τμήμα το μουσείο Τσιτσάνη(Οθωμανικό λουτρό) και το τζαμί του Οσμάν Σαχ. Εκτός από τον εκπαιδευτικό της χαρακτήρα η εκδρομή μας έδωσε την ευκαιρία να περπατήσουμε δίπλα στο ποτάμι.

Πρώτα πήγαμε στο Οθωμανικό λουτρό και είδαμε και το γυναικείο και το ανδρικό. Μετά μπήκαμε στο τζαμί και στο μαυσωλείο του Οσμάν Σαχ. Το τζαμί το είχα ξαναεπισκεφτεί και δεν μου έκανε εντύπωση. Το μουσείο πρώτη φορά το επισκέφτηκα και μου άρεσε ο χώρος. Γενικά η επίσκεψη μου δημιούργησε την απορία α)πως ήταν η περιοχή, πριν κτιστεί το Οθωμανικό συγκρότημα της περιοχής β)όσο λειτουργούσε τον 16ο αιώνα γ)στο μέλλον, εάν θα αντέξει στην πάροδο του χρόνου. Ιδιαίτερα θα ήθελα να ξέρω πως ήταν το λουτρό και το τζαμί εσωτερικά, όσο λειτουργούσε και χρησιμοποιούνταν από τους Οθωμανούς.

Επιπλέον οι ξεναγοί ήταν ευγενικοί και έκαναν όσο καλύτερα μπορούσαν την ξενάγηση. Εντύπωση μου έκανε το ότι προσπαθούν να διδάξουν σε εμάς να σεβόμαστε την δημόσια περιουσία και φυσικά τον κόπο των εργαζομένων, διότι στο μέλλον θα βρεθούμε στη θέση τους.

Έτσι, ελπίζω και εγώ και η τάξη μου να ξαναπάμε και σε κάποια άλλη εκπαιδευτική εκδρομή εντός ή εκτός της πόλης. Επίσης, καθώς μελετάμε στο μάθημα έκφρασης-έκθεσης τον ελεύθερο χρόνο στα πλαίσια του σχολείου, απαντώντας βέβαια στο ερώτημα αν το σχολείο μπορεί να βοηθήσει το άτομο να αξιοποιήσει σωστά τον ελεύθερο χρόνο του, σε μερικές περιπτώσεις απαντώ πως μπορεί με τέτοιου είδους δραστηριότητες».

Οι συνοδοί καθηγητές: Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογος-Διευθύντρια και Γεωργόπουλος Ιωάννης, φυσικής αγωγής, καθώς και οι μαθητές και μαθήτριες του Β1 τμήματος του 5ου ΓΕΛ Τρικάλων ευχαριστούν θερμά τις εξαίρετες ξεναγούς μας Ντάφη Ευαγγελία, αρχαιολόγο και Παπαστεργίου Μαρία, πολιτικό μηχανικό για την πολύτιμη μορφωτική εμπειρία που γενναιόδωρα μας προσέφεραν!

Για το τμήμα Β1 του 5ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων,

Η μαθήτρια Γκαραγκάνη Αθανασία



 

Τα σχόλια έχουν κλείσει.