2018-2019

To 5o ΓΕΛ Τρικάλων προσεγγίζει την μακραίωνη ιστορία των Ελλήνων του Πόντου!

Την Τετάρτη 8 Μαΐου 2019, μαθητές & μαθήτριες της Α” Λυκείου του 5ου ΓΕΛ Τρικάλων με συνοδούς καθηγήτριες τις κ.κ. Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογο-ιστορικό, Διευθύντρια, Μόρμορη Ανδρούλα, οικονομολόγο,Υποδιευθύντρια, Γουσοπούλου Κωνσταντινιά, κοινωνιολόγο και Καλαμαρά Ευαγγελία, φιλόλογο, παρακολούθησαν με μεγάλο ενδιαφέρον, στο κινηματοθέατρο του Μύλου Ματσόπουλου, το ντοκιμαντέρ «Τα Χνάρια των Αργοναυτών», του Δρ. Ιστορίας Θεοδοσίου Κυριακίδη. Το 2019 συμπληρώνονται 100 χρόνια από την έναρξη της δεύτερης και πιο σκληρής φάσης της Γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου. Κατά το επετειακό αυτό έτος Μνήμης, η Εύξεινος Λέσχη Ποντίων και Μικρασιατών Ν. Τρικάλων πραγματοποίησε την προβολή αυτή στους μαθητές/τριές μας και την ευχαριστούμε πολύ για αυτή της την αξιέπαινη πρωτοβουλία.Η εκδήλωση τελούσε υπό την αιγίδα του Δήμου Τρικκαίων.
Η ιστορική-επιμορφωτική ταινία ήταν εξαιρετική και βάθυνε την ιστορική μας γνώση, αυτοσυνειδησία και μνήμη.Η Τραπεζούντα, «η καλλίστη των πόλεων» όπως την ονόμασε τον 11ο αιώνα ο πατριάρχης Ιωάννης Η΄ Ξιφιλίνος, αποτέλεσε την πρωτεύουσα των Ελλήνων στην Ανατολή για πάνω από δύο χιλιετίες. Υπήρξε σταυροδρόμι πολιτισμών και εμπορικών σχέσεων, στο κέντρο στρατιωτικών και πολιτικών ενδιαφερόντων. Στη μεγάλη ακμή της υπήρξε η πρωτεύουσα μιας Αυτοκρατορίας, της Αυτοκρατορίας των Μεγάλων Κομνηνών. Αυτό το ιστορικό ντοκιμαντέρ καταγράφει την άνοδο και την πτώση του πολιτισμού των Ελλήνων του Πόντου, που κατέληξε στο μεγάλο διωγμό και την γενοκτονία των Ελλήνων Ποντίων από τους Νεότουρκους, στην αυγή του 20ου αιώνα.
Με οδηγό τον καταξιωμένο Έλληνα ηθοποιό Κώστα Αρζόγλου (ο οποίος κατάγεται απ” την περιοχή) καθώς και με τη βοήθεια διεθνούς φήμης ερευνητών από το Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, από πανεπιστήμια της Ελλάδας, της Μεγάλης Βρετανίας και της Κύπρου, «Τα χνάρια των Αργοναυτών» αποτελούν την πρώτη επιστημονική προσπάθεια οπτικοακουστικής καταγραφής της ποντιακής μνήμης, παράδοσης και ιστορίας.
Ο ποντιακός ελληνισμός ξεριζώθηκε και σήμερα μοναδικός μάρτυρας για την μακραίωνη παρουσία του είναι τα λείψανα του μνημειακού πολιτισμού που δημιούργησε. Ο Θεοδόσης Κυριακίδης, Θεολόγος – Ιστορικός, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Κάθε φορά που πηγαίνουμε στον Πόντο είναι σαν να επιστρέφουμε στο χωριό μας, σαν να βρίσκουμε τους δικούς μας ανθρώπους. Μιλάμε την ίδια γλώσσα, χορεύουμε τους ίδιους χορούς, τραγουδάμε τα ίδια τραγούδια, τρώμε τα ίδια φαγητά, είναι πραγματικά σαν να βρίσκουμε ξανά τα χαμένα μας αδέρφια».(Μια παραγωγή της Small Planet για το Ερευνητικό Κέντρο Αγίου Γεωργίου Περιστερεώτα, ©2010).
Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Διευθύντρια 5ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων.

Βυζαντινές πόλεις στη Συρία

Βυζαντινή ναοδομία-τελική παρουσίαση (1)

Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης στο 5ο ΓΕΛ Τρικάλων.



Σήμερα, 15 Απριλίου 2019, στο Λύκειό μας έγινε ενημερωτική παρουσίαση της Αμερικανικής Γεωργικής Σχολής Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του Συμβουλευτικού, Επαγγελματικού προσανατολισμού των μαθητών/τριών μας. Ο κ. Σούγγαρης Γρηγόρης, Msc. EMBA, υπεύθυνος προβολής και εγγράφων της Σχολής, με περιεκτικό, σαφή, ευθύβολο και ελκυστικό τρόπο, παρουσίασε τις βασικές αρχές της, τις διαθεματικές σπουδές, τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες για υποτροφίες και μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα και το εξωτερικό (Η.Π.Α & Ευρώπη). Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε στα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από τις σπουδές, τις επιμορφώσεις που παρέχει η Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης και τις πιστοποιήσεις τους, καθώς και στο ηλεκτρονικό εμπόριο των γεωργικών προιόντων, ως σύγχρονης μεθόδου συνδυασμού υψηλής τεχνολογίας και αγροτικής οικονομίας και μεταποίησης. Απαντώντας στις ενδιαφέρουσες απορίες των μαθητών/τριών της Β” Λυκείου, άνοιξε δρόμους για να διερευνήσουν, περισσότερο κριτικά και ενημερωμένα, το μέλλον των σπουδών τους και των επαγγελμάτων στα οποία αυτές δυνητικά οδηγούν.
Η Αμερικανική Γεωργική Σχολή Θεσσαλονίκης είναι ένας ανεξάρτητος, μη κερδοσκοπικός εκπαιδευτικός οργανισμός, που ιδρύθηκε το 1904 στη Θεσσαλονίκη για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες του πληθυσμού της Ελλάδος και των Βαλκανίων.
Τα κύρια εκπαιδευτικά της τμήματα είναι η Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γενικό Λύκειο), η Σχολή Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Επαγγελματικό Λύκειο και Εκπαίδευση Ενηλίκων) και το Perrotis College of Agriculture, Environment and Life Sciences. Η Σχολή προετοιμάζει τους αποφοίτους της για ανάληψη κυρίαρχων ρόλων στην κοινωνική ζωή και για ποικίλες επαγγελματικές σταδιοδρομίες στη γεωργία, την επιστήμη και τη βιομηχανία τροφίμων μέσω της μάθησης αγροτικών και επιχειρηματικών πρακτικών που είναι οικονομικά βιώσιμες, φιλικές προς το περιβάλλον και κοινωνικά υπεύθυνες.
Ο ιδρυτής της Σχολής, Dr. John Henry House, ήταν ένας πρακτικός ιδεαλιστής που πίστευε ότι η εκπαίδευση πρέπει να απευθύνεται σε ολόκληρο το άτομο: στο νου, στα χέρια και στην ψυχή. Μετά από περισσότερο από έναν αιώνα εφαρμογής του οράματος του ιδρυτή της, η Σχολή παραμένει προσηλωμένη στη δυναμική συνύπαρξη θεωρίας και πράξης σε όλα τα επίπεδα της γεωργίας και των επιστημών ζωής, σήμα κατατεθέν του οργανισμού. (https://www.afs.edu.gr/el/ )
Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Διευθύντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων.

Συμμετοχή του 5ου ΓΕΛ στο 1ο Φεστιβάλ Ρομποτικής στα Τρίκαλα

Την Τρίτη 4 Δεκεμβρίου 2018 στην αίθουσα εκδηλώσεων του 2ου Γυμνασίου – 2ου Λυκείου Τρικάλων πραγματοποιήθηκε το 1ο Μαθητικό Φεστιβάλ Εκπαιδευτικής Ρομποτικής. 

Οι μαθητές  της Α τάξης του τμήματος επιλογής Η/Υ του σχολείου μας παρουσίασαν μια ρομποτική κατασκευή που δημιούργησαν κατά τη διάρκεια του α᾽ τετραμήνου στο μάθημα Πληροφορικής με χρήση πακέτων Ρομποτικής. 

Η κατασκευή στηρίζεται στη χρήση ενός αισθητήρα χρώματος και ενός απόστασης.

Το ρομπότ ξεκινά μια διαδρομή ακολουθώντας μια γραμμή μαύρου χρώματος και μόλις βρει μια θέση parking (αφού βρεθεί σε μια απόσταση από μια πινακίδα) σταματά και παρκάρει αυτόματα. 

Το Project είναι εμνευσμένο από την πόλη μας και το λεωφορείο χωρίς οδηγό  που πριν λίγα χρόνια κυκλοφόρησε σε πειραματικό στάδιο στους δρόμους της πόλης. 

Από την όλη διαδικασία οι μαθητές βγήκαν κερδισμένοι, αφού η αρχική διστακτικότητα για το αν θα μπορούσαν να τα καταφέρουν μετατράπηκε σε ενθουσιασμό. Μετά το πέρας του φεστιβαλ και κατά την επιστροφή στο σχολείο είχαν ήδη προτάσεις για νέα και πιο ευφάνταστα project τα οποία θα ήθελαν να παρουσιάσουν την επόμενη σχολική χρονιά. Ήδη από το επόμενο μάθημα δημιουργήθηκε άτυπα μια ομάδα ρομποτικής που ασχολείται με το αντικέιμενο. 

Από τη συμμετοχή μας αποκομίσαμε μόνο θετικά και ευχόμαστε ο θεσμός αυτός να καθιερωθεί έτσι ώστε οι μαθητές μας να έρθουν ακόμη πιο κοντά με τις τεχνολογίες του μέλλοντος.

Ομάδα παρουσίασης:

Κακούσιου Μαρία

Μπουρσιάνη Ελένη

Βαϊου Βαγγελης

Αντωνιάδης Δημήτρης

Για την κατασκευή εργάστηκαν επίσης πέραν των παραπάνω μαθητών όλοι οι μαθητές του τμήματος.

Η Καθηγήτρια πληροφορικής, Τσικορδάνου Αικατερίνη Ηλ. Μηχ. & Μηχ. Η/Υ

Το 5ο ΓΕΛ Τρικάλων στη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών στο πλαίσιο ενημέρωσης των μαθητών/μαθητριών.

γράφει η Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Διευθύντρια 5ου ΓΕΛ Τρικάλων.

Οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου του 5ου ΓΕΛ Τρικάλων Τρικάλων  την Πέμπτη, 6 Δεκεμβρίου 2018, επισκέφτηκαν τη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών (ΣΜΥ) κι ενημερώθηκαν από τον κ. Τζερεμάκη για τις προϋποθέσεις εισαγωγής σε στρατιωτικές σχολές (βάρος, ύψος κτλ), για τα μόρια που πρέπει να συγκεντρώσουν στις πανελλήνιες, για το ποσοστό φοιτητών που εισάγονται από τα Γενικά Λύκεια και από τα ΕΠΑΛ.Επίσης, ενημερώθηκαν για τον τρόπο λειτουργίας όλων των στρατιωτικών σχολών (ΣΜΥ, Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, Σχολή Ικάρων, Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών Ναυτικού, Στρατιωτικές Ιατρικές Σχολές κ.α.).
Στη συνέχεια έγινε περιήγηση-ξενάγηση στους χώρους της σχολής. Οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να δούνε τους κοιτώνες των σπουδαστών και ν’ ακούσουν για την καθημερινή τους ζωή  και για τους κανόνες στους οποίους πρέπει να πειθαρχούν (πρωινό ξύπνημα, καθημερινές ασκήσεις κτλ).Επίσης, ξεναγήθηκαν στο Στρατιωτικό Μουσείο το οποίο δημιουργήθηκε με πολύ μεράκι και φροντίδα και αποτελεί κόσμημα για τη ΣΜΥ. Εκεί οι μαθητές/τριες «συναντήθηκαν» με τη νεότερη στρατιωτική ιστορία της χώρας μας, άκουσαν για τα κατορθώματα του Κασλά, του πρωταγωνιστή του Υψώματος 731 και γνώρισαν περισσότερο τον Κονδύλη, τον Πλαστήρα και τον Παπάγο, σημαντικές προσωπικότητες του 20αι.
Λεπτομερειακότερα, για το 5ο ΓΕΛ Τρικάλων στη Σχολή Μονίμων Υπαξιωματικών στο πλαίσιο ενημέρωσης των μαθητών/μαθητριών.
Ύστερα από τηλεφωνική επικοινωνία με τον κ. Τζερεμάκη ορίστηκε η επίσκεψή του Σχολείου μας στις 6 Δεκεμβρίου 2018. Την Πέμπτη λοιπόν 6/12/2018 μας υποδέχτηκε εγκάρδια και στο κέντρο ψυχαγωγίας ενημέρωσε τους μαθητές/τις μαθήτριες της Γ΄ Λυκείου οι οποίοι παρακολούθησαν με ενδιαφέρον την παρουσίαση. Απόλαυσαν επίσης ένα βίντεο από τη χειμερινή και τη θερινή διαβίωση των σπουδαστών. Στο τέλος απηύθυναν ερωτήσεις για να λύσουν κάποιες απορίες τους. Στη συνέχεια στους μαθητές, στις μαθήτριες και στους συνοδούς εκπαιδευτικούς προσφέρθηκαν χυμοί.
Ακολούθησε ξενάγηση στις εγκαταστάσεις της σχολής και στο Στρατιωτικό Μουσείο όπου παρακολουθήσαμε την ιστορική πορεία του 5ου συντάγματος. Στο πλαίσιο της ανάδειξης της ένδοξης ιστορίας των Ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων και εκτός των συνόρων της πατρίδος μας, διαμορφώθηκαν στο χώρο του Στρατιωτικού Μουσείου της ΣΜΥ τρεις νέες θεματικές ενότητες που αφορούν: η πρώτη στη δράση του ελληνικού στρατού στις επιχειρήσεις κατά του Άξονα στην Β. Αφρική και συγκεκριμένα στη μάχη του Ελ Αλαμέιν. Η δεύτερη στην αποστολή του ελληνικού εκστρατευτικού σώματος στην Κορέα το 1950-55 και η τρίτη στις πολεμικές επιχειρήσεις κατά την εισβολή των Τούρκων στην μαρτυρική Κύπρο τον Ιούλιο του 1974. Το Στρατιωτικό Μουσείο έχει επομένως συνολικά 7 αίθουσες, επίσης δύο είναι αφιερωμένες στη ΣΜΥ και οι άλλες δύο στο 5ο Σύνταγμα Πεζικού, το οποίο ήταν εγκατεστημένο στο χώρο όπου βρίσκεται σήμερα η Σχολή. Το 5ο Σύνταγμα Πεζικού συμμετείχε στους αγώνες του Έθνους με αποκορύφωμα την εποποιία του Υψώματος 731, το Μάρτιο του 1941.
Οι μαθητές /μαθήτριες έμαθαν για το έμβλημα της Σχολής, που είναι η κουκουβάγια και αντιπροσωπεύει τη σοφία και ο διπλός πέλεκυς ο οποίος αντιπροσωπεύει τη δύναμη. Διάβασαν το αρχαίο ρητό: «Μητρός τε και πατρός και των άλλων προγόνων απάντων τιμιώτερον εστίν η πατρίς και σεμνότερον και αγιώτερον και εν μείζονι μοίρα και παρά θεοίς και παρ’ ανθρώποις τοις νουν έχουσι» (Πλάτων: Κρίτων, 51β.)Στα Νέα Ελληνικά: «Από τη μητέρα και τον πατέρα και όλους τους άλλους προγόνους, η πατρίδα είναι πράγμα πολυτιμότερο και σεβαστότερο και αγιότερο και ανώτερο και κατά τη γνώμη των θεών και κατά τη γνώμη των ανθρώπων που έχουν φρόνηση.»
Στο τέλος άκουσαν την ιστορία του 5ου Συντάγματος Πεζικού και σας την παραθέτουμε όπως καταγράφεται στην ιστοσελίδα της Σχολής.»Το 5ο Σύνταγμα Πεζικού πρωτοσυστάθηκε στην Πάτρα το 1877. Τo 1904 ορίστηκε έδρα του η πόλη των Τρικάλων και το 1971 διαλύθηκε οριστικά. Το 5ο Σύνταγμα Πεζικού από τη σύστασή του, συμμετείχε σε όλους τους αγώνες του έθνους όπως παρακάτω:
Στον Ελληνοτουρκικό πόλεμο του 1897.
Στον Α΄ Βαλκανικό Πόλεμο, συμμετέχοντας στην αποφασιστική μάχη των στενών του Σαρανταπόρου και στη μάχη των Γιαννιτσών.
Στο Β΄ Βαλκανικό Πόλεμο.
Στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.
Στις επιχειρήσεις στη Μικρά Ασία.
Στον Ελληνοϊταλικό πόλεμο του 1940-41, κατά τον οποίο υπήρξε βασικός συντελεστής του έπους της Πίνδου με αποκορύφωμα την απόκρουση της εαρινής επίθεσης των Ιταλών στη μάχη του υψώματος 731, επανδρωμένο κυρίως από Αξιωματικούς και Οπλίτες της Περιοχής Τρικάλων και Καρδίτσας.
Η πολεμική σημαία του 5ου Συντάγματος έχει λάβει τις εξής ηθικές αμοιβές:
1.Πολεμικός Σταυρός Α’ Τάξεως ΗΔ Υπουργείου Στρατιωτικών, 30 Οκτωβρίου 1920
Το 5ο Σύνταγμα κατά τον υπέρ του Δικαίου και της Ελευθερίας, Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο διακρίθηκε για την γενναιότητα, την αυτοθυσία και τον ηρωισμό του, ελευθέρωσε υποδούλους αδελφούς μας και πολυπαθή πάτρια εδάφη, στα οποία η Σημαία του υπερήφανα κυμάτισε. Ο επί των Στρατιωτικών Υπουργός, Νικόλαος Θεοτόκης
2. Ταξιάρχης Αριστείου Ανδρείας
Διάταγμα που δημοσιεύθηκε στο Φύλλο 163/17-7-21 της Εφημερίδας Κυβερνήσεως. Το 5ο Σύνταγμα διακρίθηκε κατά τις επιχειρήσεις στη Μικρά Ασία του Μαρτίου 1921. Ο επί των Στρατιωτικών Υπουργός, Δημήτριος Γούναρης
3. Ταξιάρχης Αριστείου Ανδρείας
Διάταγμα που δημοσιεύθηκε στο Φύλλο 220/17-11-21 της Εφημερίδας Κυβερνήσεως. Το 5ο Σύνταγμα κατά τις επιχειρήσεις του Ιουλίου, καθώς και σε αυτές του Σαγγαρίου, επέδειξε γενναιότητα και αντοχή αξιοθαύμαστον, συμβάλλον τα μέγιστα στην επιτευχθείσα ένδοξο Νίκη του Ελληνικού Στρατού και στεφάνωσαν την Σημαία του με δόξα αφάνταστου ηρωισμού. Ο επί των Στρατιωτικών Υπουργός, Δημήτριος Γούναρης…»
https://smy.army.gr/…/50-syntagma-pezikoy-istoriko-kai-ithi
Η ενημερωτική μας επίσκεψη ολοκληρώθηκε μετά από δύο περίπου ώρες. Οι μαθητές/τριες και οι συνοδοί καθηγητές: Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια, Γεωργόπουλος Ιωάννης, Φυσικής Αγωγής, Μόρμορη Ανδρούλα, Οικονομολόγος, Υπο/ντρια, και Λιούτα Ελένη, φιλόλογος ειδικής αγωγής, ευχαριστούμε πάρα πολύ τον ταξίαρχο κ. Τζερεμάκη και τους υπευθύνους του Στρατιωτικού Μουσείου για την υποδοχή, την λεπτομερέστατη παρουσίαση, τη ζεστή φιλοξενία και την κατατοπιστικότατη ξενάγηση/ενημέρωση.
Αμαλία Κ. Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Διευθύντρια 5ου Γενικού Λυκείου Τρικάλων

Το 5οΓενικό Λύκειο Τρικάλων στην 110η  Πτέρυγα Μάχης Αεροπορικής Βάσης Λάρισας (Πολεμική Αεροπορία), 27-11-2018.

Το 5οΓενικό Λύκειο Τρικάλων κατά την εκπαιδευτική-διδακτική επίσκεψη  στην 110η  Πτέρυγα Μάχης Αεροπορικής Βάσης Λάρισας (Πολεμική Αεροπορία),  διαπίστωσε, κατανόησε και ερμήνευσε την παρεμφερή θεματική της εκπαιδευτικής αυτής επίσκεψης με το μάθημα της Ιστορίας της Α΄, Β΄& Γ΄ Λυκείου, που αναφέρονται στην πολεμική τακτική, στα μέσα-υλικά του πολέμου, στις μεθόδους άμυνας και επίθεσης, καθώς και της στρατηγικής του από τα αρχαία χρόνια έως και τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου.

Η Αεροπορική Βάση Λάρισας, αποτελεί το πρώτο οργανωμένο «Πολεμικό Αεροπορικό Συγκρότημα» που λειτούργησε στην Ελλάδα. Η ιστορία του αρχίζει με την προσγείωση σ΄ αυτό του πρώτου ελληνικού αεροσκάφους με την επωνυμία «Δαίδαλος» στις 29 Σεπτεμβρίου 1912. Την προσγείωση αυτή λίγες μέρες αργότερα ακολούθησε η πρώτη αποστολή τακτικής αναγνώρισης στον κόσμο, που πραγματοποιήθηκε στις 5 Οκτωβρίου 1912, στην περιοχή της Ελασσόνας.

Οι θεματικές ενότητες της ιστορικής εξέλιξης που συσχετίστηκαν με το εκπαιδευτικό πρόγραμμα και την σχετική ξενάγησή μας στην Αεροπορική Βάση Λάρισας ήταν οι ακόλουθες:Η Eμφάνιση του Aεροπλάνου στην Ελλάδα (1911-1912), Βαλκανικοί Πόλεμοι (1912-1913), Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος (1914-1918), Επιχειρήσεις στη Μικρά Ασία (1919-1922), Περίοδος του Μεσοπολέμου (1923-1939),Ελληνοϊταλικός Πόλεμος & Γερμανική Εισβολή (1940-1941), Επιχειρήσεις στη Μ. Ανατολή και την Ιταλία (1941-1944), Επαναπατρισμός – Εμφύλιος Πόλεμος (1945-1949)Η Πρώτη Γενιά Αεριωθουμένων (1950-1973)Η Δεύτερη Γενιά Αεριωθουμένων (1974-1987)Τρίτη Γενιά Αεριωθουμένων (1988-Σήμερα).

Με την εκπαιδευτική μας επίσκεψη διαμορφώσαμε άποψη για τα παραπάνω θέματα και διαπιστώσαμε επί τόπου πως η 110η Πτέρυγα Μάχης έχει ως αποστολή τη διατήρηση υψηλού βαθμού αποτελεσματικότητας και ετοιμότητας, με κατάλληλη οργάνωση, εκπαίδευση του προσωπικού και συντήρηση των μέσων και συστημάτων που διατίθενται ή μετασταθμεύουν σ’ αυτή, για ανάληψη και επιτυχή διεξαγωγή αεροπορικών επιχειρήσεων, οποτεδήποτε απαιτηθεί και σύμφωνα με τα ισχύοντα Σχέδια. Η ευόδωση του σκοπού της επίσκεψης και τα μορφωτικά οφέλη που προέκυψαν από την συγκεκριμένη δραστηριότητα ως εναλλακτικής μορφής μάθησης οφείλονται  σε συνεδρίαση του συλλόγου διδασκόντων που ενέκρινε την επίσκεψη 47 μαθητών-τριών του σχολείου στην 110η Πτέρυγα Μάχης Αεροπορικής Βάσης Λάρισας την 27-11-2018, ημέρα Τρίτη και ώρα 8.00-13.30 μ.μ. για ενημέρωση και ξενάγηση. Ως συνοδοί καθηγητές συμμετείχαν οι:Ηλιάδη Αμαλία, φιλόλογος-ιστορικός Δ/ντρια,  και Γεωργόπουλος Γιάννης, καθηγητής φυσικής αγωγής του 5ουΓΕΛ Τρικάλων.

Αμαλία Ηλιάδη, φιλόλογος-ιστορικός, Δ/ντρια 5ουΓΕΛ Τρικάλων

Διδακτική επίσκεψη μαθητών του 5ου Λυκείου στο παλιό τρενάκι και τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Τρικάλων.

Tην περασμένη Τρίτη, 6 Νοεμβρίου 2018, οι μαθητές του Γ1 τμήματος κατεύθυνσης Οικονομίας και Πληροφορικής του 5ου Λυκείου Τρικάλων πραγματοποίησαν διδακτική επίσκεψη στο παλιό τρενάκι και τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Τρικάλων. Η επίσκεψη έγινε στο πλαίσιο του μαθήματος «Θέματα Νεοελληνικής Ιστορίας», με αφορμή την ενότητα του σχολικού εγχειριδίου υπό τον τίτλο «Το δίκτυο των σιδηροδρόμων». Τους μαθητές συνόδευσαν η διδάσκουσα του μαθήματος, κα Κωνσταντίνα Πλεσιώτη και η διευθύντρια του σχολείου, κα Αμαλία Ηλιάδη.
Ο Σιδηροδρομικός Σταθμός Τρικάλων ξεκίνησε την λειτουργία του στις 16 Ιουνίου του 1886 από την εταιρεία Θεσσαλικών Σιδηροδρόμων και αποτέλεσε έναν από τους κυριότερους σταθμούς της τότε γραμμής, μαζί με εκείνους των Φαρσάλων, της Καρδίτσας και της Καλαμπάκας. Από την εποχή εκείνη χρονολογείται και το επιβατικό βαγονάκι, ο γνωστός σε όλους «Καρβουνιάρης», που βρίσκεται στον στατικό μουσειακό συρμό απέναντι από το Σιδηροδρομικό Σταθμό, στην πλατεία Ταγματάρχη Πούλιου. Εξίσου παλιό είναι και το συνδεόμενο φορτηγό βαγόνι, ενώ η μηχανή του συρμού είναι λίγο μεταγενέστερη, από τις αρχές του 20ου αι. Το τρενάκι αυτό αποτελεί σήμερα την έδρα του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου Τρικάλων, ο οποίος μεριμνά για τον ευπρεπισμό και τη συντήρησή του μετά την «κατά χρήση» παραχώρηση από τον Δήμο Τρικκαίων.
Ξεναγός μας σε αυτή την επίσκεψη ήταν ο επίτιμος πρόεδρος του Συλλόγου Φίλων του Σιδηροδρόμου Τρικάλων, κος Γεώργιος Κρανιάς, ο οποίος μίλησε στα παιδιά για τα τεχνικά χαρακτηριστικά του παλιού συρμού, για την ιστορία των Θεσσαλικών Σιδηροδρόμων, τους σταθμούς και τα δρομολόγια, αλλά και τις συνέπειες που είχε η έλευση του τρένου στην καθημερινή ζωή των ανθρώπων. Τα παιδιά συμμετείχαν ενεργά στην ξενάγηση με τις παρατηρήσεις και τις ερωτήσεις τους και ενθουσιάστηκαν από τον πλούτο των γνώσεων, την αμεσότητα του λόγου του, αλλά και το έκδηλο πάθος του κ. Κρανιά. Στο εσωτερικό του βαγονιού παρακολούθησαν ένα σύντομο ντοκιμαντέρ για την Ιστορία του Σιδηροδρόμου στην Ελλάδα και στη συνέχεια είχαν το χρόνο να παρατηρήσουν το πλούσιο φωτογραφικό υλικό που κοσμεί στους τοίχους του βαγονιού και παρουσιάζει την εξέλιξη των Σιδηροδρόμων στην περιοχή μας τα τελευταία 130 χρόνια.
Η παραπάνω επίσκεψη αποτέλεσε για τους μαθητές μια ευχάριστη αλλαγή από την τυπική εκπαιδευτική διαδικασία. Μέσα από την αφήγηση, τον διάλογο και την παρατήρηση, απέκτησαν νέες γνώσεις και ερεθίσματα, κινητοποίησαν τη φαντασία τους και ευαισθητοποιήθηκαν για ένα σημαντικό κεφάλαιο της τοπικής ιστορίας και της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.

Τα σχόλια έχουν κλείσει.